Nye markiser og solsejl øger omsætningen markant

Pandekagehuset ved lilletorv, har de seneste 4 somre haft en nogenlunde stabil indtjening, hvis man korrigerer for vejrforholdene. Omsætningen er altid bedst på varme somre, så virksomheden korrigerer derfor altid omsætningen i forhold til sæsonens gennemsnitstemperaturer, for at kunne følge udviklingen fra år til år.

Årets sommersæson er nu gjort op, og indehaver Ilse Ørstrøm erkender at være mere end overrasket over det fantastisk fine resultat. Efter korrektion for sommertemperaturen, viser tallene en stigning i omsætningen på over 30%, og så store udsving har hun ikke oplevet  tidligere i sine 10 år som bestyrer. Hun er dog ikke et øjeblik i tvivl om, hvad der har gjort udslaget: ”Der er ingen tvivl om, at de nye store markiser og solsejlet over legeplads og borde/bænke har været udslagsgivende”, mener hun.

Skygge og lyse omgivelser trækker kunder

Ilse Ørstrøm har sommeren igennem netop bidt mærke i, at langt flere kunder har gjort længerevarende ophold foran butikken, hvor der har været lyst men skyggefuldt. Og længere ophold giver selvsagt større omsætning. Spisestedets ejer havde forud for sæsonen ellers udtrykt betænkelighed pga. investeringens størrelse, men fra kolleger var anbefalingerne meget klare, og udfaldet blev en satsning, som nu har givet fuld valuta for pengene. ”Nu skal vi lige have regnet tallene igennem en ekstra gang sammen med revisoren, men som det ser ud nu, er både markiser og installatørlønninger mere end dækket ind, allerede efter denne første sæson, og det er et langt bedre resultat, end jeg havde turdet håbe på”, slutter hun.